Happy new year; 2071! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Meike Siteur - WaarBenJij.nu Happy new year; 2071! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Meike Siteur - WaarBenJij.nu

Happy new year; 2071!

Blijf op de hoogte en volg Meike

17 April 2014 | Nepal, Pokhara

Het is een fijn gevoel wanneer mensen je dankbaar zijn. Ze blij zijn met je komst, met hetgeen je mee brengt. Maar het is soms lastiger om zelf ook tevreden te zijn, je nuttig te voelen, omdat het zo anders is. Zeker wanneer je zo in elkaar zit zoals ik, en alles meteen wil kunnen, wil doen en niet veel tijd wil verspillen aan 'mee kijken'. Terwijl dat onderdeel van is, en zonder helemaal niet werkt. In die tijd moet ik altijd even schakelen en het is me wel gelukt ook tevreden te kunnen zijn na een dag 'werken', wanneer ik naar de jongeren kijk die lol hebben, super blij zijn om me te zien 's morgens (snap ik), ze onder elkaar zijn, vaardigheden leren, ritme krijgen aangeboden en soms wellicht meer aandacht krijgen dan een dag thuis.
Mijn taak voelde nog niet zo duidelijk binnen Sewa Kendra en binnen stichting Maya, maar daar is wel verandering in gekomen. Het plan voor de komende weken ligt er, ik kan doelgerichter observeren en uitproberen en een programma opstellen met de werkwijze die ik in Nederland ook gebruik. Ik hoop dat ik mijn kennis over kan brengen op een manier dat ze er direct wat mee kunnen. Zij zijn erg enthousiast en willen van alles leren, dus daarmee zit het wel goed.
Buiten dat, kan ik nog wat meer voor stichting Maya betekenen en dat voelt ook goed. Het begeleiden van een student die in een zelfde soort opvang gaat stage lopen, maar dan voor gehandicapte kinderen in plaats van jongeren. Voor mij ook super interessant om mee te kijken. En ik heb een bezoek gebracht aan een andere organisatie, die ook een safe home voor vrouwen in Pokhara heeft. Heb gekeken of dat eventueel ook een plek kan zijn voor toekomstige vrijwilligers/stagiaires. Ik vond het super interessant en zou erg graag aan de slag gaan. Buiten dat het best heftig was om de vrouwen/meiden met ernstige psychische problemen zo te zien en hun verhaal te horen. Ik vind het bijzonder en erg tof dat ik dit allemaal kan doen en daardoor zoveel mensen ontmoet en zo veel meer nog van Nepal zie dan ik had verwacht. Mooi dat ze het initiatief genomen hebben iets voor deze groep mensen op te zetten, en hopelijk kunnen we hier mensen voor vinden die daar wel iets in zien. Dat wordt mensen werven als ik terug in NL ben!

Dus tussen het feestvieren door, ben ik nog best aan het werk. Afgelopen week het 10jarige bestaan gevierd, dat was een groot succes. Ze waren zelf erg tevreden en de Japanse sponsoren gelukkig ook. Die hebben ons nog mee uit eten genomen wat zorgde voor een leuke afsluiting van zo'n feestdag. En maandag is het nieuwe jaar begonnen. 2071 hebben we ingewijd met een leuk festival. Kermisattracties, slechte nepalese muziek, eten, bier, met een kleedje op het gras en verrassend veel en mooi vuurwerk om 12u. De nepalezen vieren ons oud en nieuw nog groter dan dat ze hun eigen oud en nieuw vieren, dus buiten de toeristische plekken is er niks van te merken dat het nieuwe jaar weer van start is gegaan!
Het is lekker om bezig te zijn, af en toe een dagje in het weekend uitslapen en weinig uitvoeren is ook prima, maar dat moet niet teveel zijn. (ja, dit zeg ik echt. Ik die ALTIJD uit kan slapen thuis. Maar hier zelfs uitgeslapen ben om 7u)

Elke dag leer ik weer wat Nepalese woorden erbij, krijg ik nieuwe groenten in mn handen gedrukt met de vraag of we die ook in Nederland hebben. En leer ik nepalese spelletjes, een enorm bordspel en kaartspellen. Er is altijd wat te doen, en als ik geen zin heb dan vlucht ik naar de stad of het dakterras met een boek en dan vermaak ik me prima.
Liefs

  • 17 April 2014 - 05:14

    Meike Siteur:

    P.s. ik mis jullie soms wel hoor, als ik rustige momenten heb. Dan zou ik graag mn lieve vrienden en familie om me heen hebben. Dat jullie dan even hier heen komen, want het is hier heel leuk en mooi. Heb ondertussen wel vervanging voor jullie gezocht, mn 2e familie en vriendengroep. Daar ben ik best blij mee! Pure noodzaak, dat snappen jullie natuurlijk wel he!

  • 17 April 2014 - 07:34

    Lonneke:

    Lieve Meik!
    Ik ben net wakker als ik zie dat je weer een nieuw reisverslag hebt... Yes! Wederom krijg jij het voor elkaar dat ik echt wakker word met een grote glimlach op m'n gezicht. Wat een fijn verhaal! (Hoewel ik me er niets bij voor kan stellen dat 7u voor jou uitslapen is!)
    Ik ben er van overtuigd dat het jou helemaal gaat lukken met het overdragen van je kennis. En als je terug bent mag je net zolang zeuren tot ik ook de beslissing heb gemaakt om naar Nepal te gaan.

    Voor jou ook een heel gelukkig en mooi 2071! Blijf ook je laatste maand genieten en je verhalen delen.
    Dikke knuffel voor jou!
    (Prima hoor dat je vervanging aan de andere kant van de wereld hebt gevonden, maar ik heb hier in Nijmegen nog geen vervanging voor jou terug. Dus ik kijk er naar uit dat je weer m'n buurmeisje bent!)

    Liefs,
    Lon

  • 17 April 2014 - 11:33

    Jet:

    Lieve Meik,

    Fijn te lezen dat je het goed hebt! Observeren met je handen op de rug is ook werk, er komt vast iets moois uit voort wat je kunt achterlaten. Geniet volop en wij genieten met jou mee! Xxx Jet

  • 17 April 2014 - 20:22

    Sonja En Arno Snoep:

    Top Meike! Wij genieten ook erg mee net zoals anderen.
    Geniet intens en succes met verdere avonturen.
    Groet, Sonja en Arno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Maart 2008
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 27981

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 18 Mei 2014

Van Rusland tot Nepal

05 April 2008 - 06 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: