Moskou weer uit. - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Meike Siteur - WaarBenJij.nu Moskou weer uit. - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Meike Siteur - WaarBenJij.nu

Moskou weer uit.

Blijf op de hoogte en volg Meike

08 Februari 2014 | Rusland, Moskou

Moskou met sneeuw. Droge kleine vlokjes die in je ogen waaien. Goed ingepakt ga ik door de stad in. Toch lijkt de metro me nu wel een aangename afwisseling. Geduldig loop ik naar de kassa waar ik achter een meneer ga staan. Al gauw merk ik dat de 40cm afstand die ik heb te groot is, er komen mensen naast de man staan met hun geld in hun hand. Dus snel ga ik naast de mevrouw staan, en merk ik dat ik inderdaad aan de beurt ben en niemand er voor gaat. Het cyrillische Schrift maakt het iets lastiger om de juiste lijn de juiste kant op te pakken, maar het is gewoon symbolen vergelijken en dan komt het wel goed. De roltrappen zijn heel steil, en de metro bevindt zich erg diep, ik heb er niet zo snel last van, maar als je kijkt naar wie er je allemaal tegemoet komt dan word ik er bijna duizelig van.

Om warm te blijven kun je op elke hoek van de straat bij een stalletje wel koffie halen. Ik bestel een cappucino. De mevrouw vraagt me of ik er suiker in wil (althans dat maakte ik er van), dus ik schud nee. Ze kijkt verbaasd, nyet? Ik herhaal haar, nyet. Ze geeft me de koffie, en ik bedank. Nogmaals haalt ze de suiker tevoorschijn, of ik echt geen suiker in mn cappuccino wil en lacht. Lachend loop ik verder, en drink ik mn cappuccino snel op.

Opening van de olympische spelen, iedereen opgetrommeld om in de huiskamer de happening te bekijken.
Er kwamen ineens heel veel meer mensen, maar die bleken voor het optreden te komen. Blijkbaar was er een optreden gepland, van een Amerikaanse song en songwriter die geïnspireerd is door Pushkin. De avond werd gevuld door een heus totaal Russisch huiskamerconcert. Best wel leuk afgewisseld met enorm bijzonder. Josh was best bekend in bepaalde kringen, helaas kwam ik niet meer in aanmerking voor 1 van zn 6 gratis nieuwe cd's.

In het museum voor moderne kunst haal ik mijn hart op, want ik word ineens verrast door Nederlandse kunst. Een zaal vol escher en een afdeling vol met kunst van Jan van Toorn. Fijn, want dat kon ik wel lezen en daar staat dan wel engelse vertaling bij. Russische kunstenaars daarentegen zijn blijkbaar niet de moeite waard om te vertalen.
In het museumcafé beland ik midden in een kinderfeestje. Ouders aan een lange tafel te eten en een vrouw in een prachtig entertainment pakje vermaakt de kinderen met allerlei spelletjes waar het hele café van kan meegenieten.

Vanavond nog even een keer over het rode plein gelopen, met avondlicht is het extra mooi. Het is ook het meest gezellige plekje van moskou denk ik, de schaatsbaan staat er, het is lekker druk, alle lichtjes aan.

Boodschappen zijn ingeslagen, ik spring zo nog even onder de douche, want dat zal de komende 3 dagen niet mogelijk zijn. Over 3u zit ik in de trein, ik heb zoveel mogelijk gelopen afgelopen dagen om de komende dagen te compenseren. Ik ben net gewend aan het hostel leven, dus vind het ook wel weer spannend om de trein zo in te stappen en te kijken aan wie ik overgeleverd ben de komende dagen.

Moskou is prachtig, op naar Irkutsk!

  • 08 Februari 2014 - 18:20

    Margreet Van Der Meij:

    Ha Meik,
    Probeerde net nog te skypen met je, maar ja je bent hartstikke druk met het leven in Moskou en nu op pad met de trein.
    Veel plezier en ik wens je mooie uitzichten & ontmoetingen daar!
    XX

  • 08 Februari 2014 - 18:26

    Sonja En Arno Snoep:

    Goede reis naar Irkutsk!!!
    Professioneel verslag, kijken is leren dus genieten.
    houd dit vol.

  • 08 Februari 2014 - 19:04

    Lonneke :

    Lieve lieve Meik,
    Ik zie het helemaal voor me hoor jij daar door Moskou aan het slenteren bent geslagen. Heeeeerlijk! Nu Moskou weer achter je gelaten, op naar de rest van je avontuur!
    Geniet er maar lekker van! Ik ben blij dat tussendoor appen lukt met de wifi en ook deze reisverslagen zorgen voor een glimlach op m'n gezicht. Het is fijn om te lezen dat jij zo geniet! Ik denk dat het me met jouw updates wel gaat lukken om bijna 4 maanden jou niet als buurvrouw te hebben.

    Liefs en een dikke knuffel,
    Lonneke


  • 08 Februari 2014 - 19:47

    Mayke:

    Wat leuk om dit te lezen, mooi geschreven! Hele fijne reis naar je volgende bestemming ;)

  • 08 Februari 2014 - 22:11

    Agnes:

    Hoi Meid,
    Wat een prachtige foto's! Die zijn erg sprekend. Wat een bijzondere plek om te zijn.
    Geniet van de reis. Ben benieuwd naar je volgende reisverslagen.
    Agnes

  • 09 Februari 2014 - 08:03

    Hanneke:

    Lieve Meik.

    Wat fijn dat je ons de eerste dagen door de wifi zo goed op de hoogte hebt kunnen houden!
    Want wat is het goed om te horen dat je al zulke leuke dagen achter de rug hebt!
    Ik ben benieuwd wat deze reis je nog meer gaat bieden, geniet er in ieder onwijs van!
    Veel liefs, xx Han

  • 09 Februari 2014 - 11:21

    Marieke:

    Hee lieve overbuurvrouw,

    Wauw, wat een avonturen! Klinkt jaloersmakend en koud..
    Mooie foto's en fijne verhalen. Blij dat je ons toch op de hoogte kunt houden! :)

    Geniet! X

  • 09 Februari 2014 - 16:59

    Hannie Buijze:

    Dag Meike, via facebook zag ik een berichtje van je neef Corne met een link naar jou site. Wat een geweldige onderneming. Ik wens je veel moois op je weg en gezondheid. zal regelmatig naar je verslagen kijken. Hannie Buijze

  • 09 Februari 2014 - 20:44

    Kees Wijnberg:

    meike, . bedankt voor je verslag . het leest als een roman. Ga zo door! ik blijf graag op de hoogte. geniet maar lekker.

  • 10 Februari 2014 - 19:20

    AnneMartine:

    En ineens ben je dan al onderweg!( Had je nog goeie reis willen wensen).
    Superstoer van je Meike !!! En nu al zoveel beleefd. Op dit ogenblik rol je kilometers en uren lang verder van ons kleine Nederland vandaan door de uitgestrektheid van het Russische landschap. Wat een bijzondere tijd en wat interessant allemaal. Leuk om je te mogen/kunnnen volgen. We kijken alweer uit naar je volgende verslag. ☼ AM

  • 14 Februari 2014 - 17:48

    Neel Wolters:

    Lieve Meike, Wat een mooi reisverslag ! Tim en ik vinden het geweldig, dat we je zo kunnen volgen.liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Maart 2008
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 27985

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 18 Mei 2014

Van Rusland tot Nepal

05 April 2008 - 06 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: