Chinezen, overal! - Reisverslag uit Peking, China van Meike Siteur - WaarBenJij.nu Chinezen, overal! - Reisverslag uit Peking, China van Meike Siteur - WaarBenJij.nu

Chinezen, overal!

Blijf op de hoogte en volg Meike

24 Februari 2014 | China, Peking

Toch lekker om er alleen op uit te trekken, links, rechts, daar waar het er leuk uitziet. Al gauw ben ik compleet de weg kwijt, en dat is heerlijk. Misschien heb ik wel allemaal rondjes gelopen want ik blijk uiteindelijk nog niet zo ver weg geraakt te zijn. De Hutongs van Beijing, de smalle straatjes zijn gezellig en druk. Eetstalletjes, ook wel op straat, maar ook kleine kledingwinkels, telefoonverkopers en apothekers.
Ik dwaal door toeristenshops, kom ineens in enorm grote winkelstraten die met elkaar in verbinding staan door enorme shoppingcenters. Torenhoge boekwinkel, waar, door gebrek aan bibliotheken, de paden vol zitten met kinderen, volwassenen, gezinnen, die boeken aan het lezen zijn. Heerlijk sfeertje!
Smalle eetstraatjes waarbij letterlijk alles gefrituurd wordt. Van gefrituurd ijs tot gefrituurde zeester. Ook veel spiesjes, met vlees, vis, gekaramelliseerd fruit. Je bent daar constant aan het eten, want ik ben steeds nieuwsgierig wat het is.

China is ook gek, met hun controle bij elke metro ingang (je tas door de scanner en zelf door het poortje), de ontzettend vervuilde lucht, waarbij het idioot is dat niet iedereen daar een mondkapje draagt. Op een zonnige dag zie je niet eens dat het zonnig was, ik dacht eerst dat het gewoon mistig was. De zon is een oranje bol, omdat het zonlicht er niet doorheen komt. De Chinezen die op de stoep netjes in rijen met afgebakende strepen staan te wachten. Bij de metro in en uit stap, staan ze precies in de daarvoor bestemde 'in' en 'uit' vakken. Ze rochelen en spugen op straat de hele tijd. En ik ontkom er niet aan om gemiddeld zo'n 8x op de foto gezet te worden, wanneer ik naar bezienswaardigheden ga, is het nog meer. Krijg kinderen in mn armen gedrukt, mensen tikken me op mn schouder om te vragen of ze met me op de foto willen, of ze doen het stiekem maar toch opvallend. Soms komen ze nog achter me aan gerend. Voel me een echte ster. Wanneer ze met hun telefoon een foto maken dan geef ik die van mij ook af, ik ga de foto's sparen.

The great wall, enorm, indrukwekkend, waarschijnlijk nog wel mooier wanneer het niet mistig is, of er niet zoveel smog van de stad hangt. Maar groot, en niet te geloven hoeveel mensen er aan gewerkt moeten hebben, en hoe nutteloos hij ook is. We lopen een stuk, over de muur, die al tig keren vernieuwd is zodat alle toeristen er over heen kunnen lopen. Maar het leukste stuk is natuurlijk, daar waar de bordjes staan dat ze aanraden daar niet heen te gaan. De ruige stukken die we geklommen hebben tussen de struiken waren prachtig. Het was erg rustig op de muur, maar bij die stukken waren we enige. Gaaf!

Het eten is best lekker, heb verschillende dingen geprobeerd en de meeste daarvan waren heerlijk. Mijn start met rijst, daar waar ik zo naar uit gekeken had, haha. De komende maanden zal ik dat nog veel eten, nu geniet ik er nog van, met soya saus en met stokjes eten gaat me goed af.

Het is leuk om in het hostel weer veel mensen te treffen, er samen op uit te trekken, er zijn altijd wel mensen die nog niet daar zijn geweest waar ik ook nog niet ben geweest. Dus dat komt goed uit. En wanneer ik er alleen op uit trek is het gezellig genoeg mensen in de bar te treffen om wat mee te drinken en natuurlijk dobble mee te spelen! Wanneer je in de stad rondloopt kom je echter weinig toeristen tegen, zelfs bij de ' bezienswaardigheden' zijn de toeristen veelal chinees, en dus niet engels sprekend. Ik zoek de drukke hostels dus maar op, daar tref ik ze wel. de Australiers zijn weer overal!!

Volgende treinticket heb ik alweer gekocht, op naar Pinyao, erg klein in vergelijking met Beijing en hopelijk minder vervuild en grijs.
Foto's gaat niet lukken ben ik bang. Heeft iemand een oplossing? Ergens waar ik in China wel gebruik van kan maken. Want ook op mijn album kom ik niet, wordt geblokkeerd.

  • 25 Februari 2014 - 15:34

    Neel:

    Dank voor de mooie reis, die ik aan de keukentafel mag meemaken.
    Xx Neel



  • 28 Februari 2014 - 00:28

    Hilde:

    Oh en hier misschien nog iets wat kan helpen als je een computer tot je beschikking hebt:

    Waarom blokkeert China websites zoals Facebook & YouTube?
    De meeste mensen mensen denken dat China sites blokkeert omdat de overheid bang is dat de bevolking dingen zal zien en lezen dat China in een negatief daglicht zal zetten. Dat de Chinese burgers massaal filmpjes over de studentenprotesten op 4 juni 1989 op het Tian’anmen Plein zullen gaan bekijken. Of dat mensen hun mening over de regering aanpassen wat allerlei consequenties kan hebben.

    Uiteraard worden sommige sites geblokkeerd vanwege de informatie die ze bevatten. Andere sites worden geblokkeerd ter bescherming. Bescherming van de Chinese varianten van YouTube (YouKu) en Twitter (Weibo). China beschermt haar eigen merken om zo de waarde van deze merken te waarborgen en te vergroten. Op deze manier worden de Chinese burgers als het ware gedwongen om de Chinese varianten van social media platforms te gebruiken in plaats van de internationale varianten.
    Naast het feit dat de Chinese varianten zoals RenRen (Facebook) meer geld opleveren, is het ook gemakkelijker om Chinese websites te controleren op gevoelige informatie. Makkelijker dan de sites die door buitenlandse bedrijven beheerd worden. Meer over het hoe en waarom China sites blokkeert kun je hier lezen.

    Welke sites blokkeert China?
    Er zijn meer dan 2500 websites die de Chinese regering geblokkeerd heeft. De meest bekende hier van zijn Facebook, Twitter, Google (je wordt automatisch naar google.hk doorverwezen), Picasa, WordPress, blogspot en Vimeo. Een complete lijst van sites die door China geblokkeerd worden vind je hier.

    Hoe omzeil je de ‘Great FireWall’?
    Officieel kun je de websites die ik eerder noemde dus niet bezoeken wanneer je in China bent. Er zijn echter manieren om ‘die andere Chinese muur’ te omzeilen.
    Wat je nodig hebt is een zogenaamde ‘VPN’ (Virtual Private Network). Een VPN is een privenetwerk en door hier op in te loggen kun je anoniem over het net surfen. Je gebruikt geen Chinese server, maar zit op het internet via servers die op andere plekken in de wereld staan. Het kan dus zijn dat het lijkt alsof je vanuit Amerika, Australie of zelfs Nederland de site bezoekt, terwijl je je daadwerkelijk in China bevindt.

    Hoe omzeil je de Great Firewall van China?

    Freegate.
    Aan het eind van 2010 begon ik een VPN te gebruiken. En wel die van het gratis programma ’Freegate‘. Freegate is een gratis te downloaden programma dat je op je computer installeert. Wanneer je het programma opent heb je toegang tot alle, in China geblokkeerde sites. Voor een lange tijd werkte Freegate goed, maar na een jaar begon ik er problemen mee te krijgen. Het werkte vaak niet. Het lijkt er op dat China goed in staat is om Freegate zo nu en dan te hacken, waardoor het voor een bepaalde tijd niet meer werkt.

    Naar mijn idee werkt Freegate goed voor mensen die voor een paar weken door China reizen en zo nu en dan een reisblog willen plaatsen of foto’s willen uploaden naar Facebook.
    Gebruik het niet als je veelvuldig filmpjes wil uploaden naar YouTube, want dat lukt niet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Maart 2008
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 27982

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 18 Mei 2014

Van Rusland tot Nepal

05 April 2008 - 06 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: