Wie is gelukkig (er) ? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Meike Siteur - WaarBenJij.nu Wie is gelukkig (er) ? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Meike Siteur - WaarBenJij.nu

Wie is gelukkig (er) ?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Meike

27 Juni 2008 | Ghana, Accra

Sorry hoor, ik was wel een beetje erg negatief gister. Zoals guus al zei valt het best wel mee en ben ik behoorlijk vrolijk! Wat misschien niet zo uit het berichtje op te merken was.

Ondanks ik weer remi in Accra ben, Rachelle me gister alleen achter gelaten heeft in het hotel. (en ik haar alleen naar het vliegveld heb laten gaan, wat ze gelukkig overleefd heeft!) Voel ik me heerlijk. Ik weet niet of het komt omdat ik al 2 uur lang gezellig met Guus, gerdine en lisa op msn zit te praten en een hele reep chocola heb opgegeten. Of omdat ik voel dat de laatste weken zo om gaan vliegen en heel erg uitkijk naar de tijd dat familie en vriendje komen. Allebei misschien wel.

" It's time, to meet our God" (ik citeer mn 10 jarig lievelings jongetje uit het weeshuis)

Gister vond ik het heel raar toen ik erbij na ging denken dat ik straks Ghana van een hele andere kant ga zien. Ik heb me nooit als een toerist willen voelen en vond het verschikkelijk als mensen me wel zo zagen. Maar daar ontkom ik straks natuurlijk niet meer aan, dan ben ik een echte toerist, en niet meer iemand die in je dorpje werkt en woont. Ik wist niet zo goed of ik dat nou leuk vond. Voor mij was een slecht hotel al luxe omdat er een ventilator was, een douche waar echt water uit kwam en een wc die zelfs kon doorspoelen. Nu zullen we dat soort hotels waarschijnlijk niet eens zien. Ik ben zo gewend aan weinig dat ik hoop dat het me bevalt.
De afgelopen maanden hadden we weinig, maar na een tijdje zie je dat niet eens meer. Voordat ik vertrok had ik een lilianefonds beeld van afrika. Zielige zwarte kindjes die ziek zijn, geen speelgoed hebben en geen eten. Tja verder had ik nooit veel van afrika gezien. Nu is Ghana arm, maar is er geen hongersnood, er is geen oorlog geweest, dus de mensen hebben het er relatief best goed. En ze zijn dus echt niet zielig!
De kinderen komen naar school, elke dag in dezelfde kleren, wat eigenlijk gescheurde vodden zijn, maar ze klagen er zelf niet over en dan zie je dat niet meer.
Onze hostvader vond het ook verschikkelijk als mensen hun arm noemde, in vergelijking met ons zijn ze ook arm. Maar ze hebben al zoveel bereikt, ze hadden al zoveel veranderd in hun dorpje, ze hebben elke dag te eten, ze hebben een nieuwe school opgezet zodat alle kinderen naar school kunnen, ze zijn gezond. Wat nou arm?
De westerse invloed verpest het soms nog het meeste. De mensen willen ineens ook een grote luxe auto, ze willen je camera, je mp3 speler. Maar als wij dat niet hadden meegebracht hadden ze dat ook niet gemist. Ze zijn gelukkig, net zoals wij. We kunnen niet vergelijken he Rachelle, je kunt geluk niet met geluk vergelijken, ik kan niet zeggen of ze hier gelukkiger zijn. Ze zijn ook gelukkig. En het is hier denk ik eenvoudiger. Wij hebben zoveel, we willen zoveel, we vergelijken ons altijd met de ander en bij ons is ook veel meer mogelijk zodat we altijd voor meer gaan.
Je bent gelukkig als je kan accepteren wat je hebt, zodat je daar blij mee kan zijn. En denk dat ze daar hier wel heel goed in zijn. Beter dan dat ik het ben in ieder geval.

Maar als ik denk hoe goed ik het nu heb, ik heb gedaan wat ik altijd al wilde, helpen en wonen tussen de bevolking en dat voelde heerlijk, voelt wel thuis. Maar ik zou hier toch niet kunnen wonen. Ben westerse wereld gewend en zou graag een combinatie tussen ghana en nederland willen, iets minder gestress en drukte, maar iets meer werken en motivatie om iets voor elkaar te krijgen dan hier in ghana.

Wat een betoog, misschien moet ik toch gaan nadenken over een andere opleiding. Dan wil ik dit stuk nu mooi afsluiten zoals de kinderen altijd zeggen:

Thank you,
God bless you.
God will give you more long life,
God will multiply your life.
God will give you more money,
Amen.

GE-WEL-DIG ! :D

Dikke kus

  • 27 Juni 2008 - 13:13

    Ik:

    Jeuj, ik ben de eerste!
    Ik wil toch nog even zeggen dat ik me behoorlijk gelukkig voel. Ik weet niet of dat nou duidelijk over gekomen was? Kinderen om me heen, vrienden, nu nog mijn familie en vriendje, dat maakt het compleet. Dan denk ik wel dat ik de gelukkigste van de hele wereld ben :P

  • 27 Juni 2008 - 13:16

    Connie:

    Volgens mij ben jij de gelukkigste!!! En zijn de mensen in Ghana blij met jou, en dus ook gelukkig. En zo is het cirkeltje weer even rond toch??
    Ga zo door Meike, geniet en wees blij met wat er op je pad komt!!

    Liefs, Connie uit Wijchen

  • 27 Juni 2008 - 13:30

    Suzan:

    Ik zei net nog tegen Elke dat ik het niet leuk voor je vond dat iedereen zo ziek is.. Ben blij dit bericht te lezen!
    IK WIL TERUG!!
    Geniet er lekker van en tot snel ;) Haha

    Kus Suzan

  • 27 Juni 2008 - 13:41

    Gerdine:

    haha dutsje ;)
    Alles is goed en komt goed!
    Tot over een paar weekjes, gaan we kletsen, zwaaiverstoppertje doen, roddelen, lachen, die geweldige dansmove, hoelahoepen (ja dat hoort er nu ook bij) enz enz enz enz enz :D
    Dikke kus!

  • 27 Juni 2008 - 14:08

    Ton Schamp:

    Geluk is ook dat je kunt relativeren.
    Dat hoef jij zo te lezen niet meer te leren.

    Een vrolijke groetsa voor een vrolijke Meike, als toerist, Ghanees, of Alvernees. Geluk zit niet in een naam.
    Jij weet het te vinden.
    Nog een supertijd daar en ik denk niet dat het de bekende laatste loodjes worden. Nogmaals veel plezier met familie straks en Guus.
    Alle goeds
    Fam. Schamp

  • 27 Juni 2008 - 14:32

    Lotte:

    heey!
    als ze op school nu nog eens zeggen dat ze in ghana arm zijn, zal ik eens vertellen dat ze helemaal niet arm zijn!:D ik heb vakantie! derk heeft zijn musical gehad, GE-WEL-DIG! hij was cameraman, echt cool! hij had z'n pet op, allstars aan en zwart shirt en wijde zwarte broek. de liedjes waren ook heel leuk. het was gewoon een hele leuke musical!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Lotte

  • 27 Juni 2008 - 14:33

    Guus:

    zoals je al smste een gek bericht. :d maar denk toch echt dat ik zelf de gelukkigste ben, want ik heb de gelukkigste vriendin! En die zijn er ook niet overal. We tellen samen af. tot snel
    xxx

  • 27 Juni 2008 - 22:22

    Marieke:

    Hee Meik, ook weer even een berichtje van mij! Het klinkt daar echt wel allemaal super mooi en interessant om een keertje mee te maken joh! Fijn dat je zo vrolijk bent (behalve in t vorige bericht, maar dat mag wel eens toch?! ;))
    Ik denk ook dat je het idd eerst zelf moet meemaken voordat je er iets over kan zeggen! Nou meis, geniet ervan en ik spreek je wel weer! Kus(L)

  • 28 Juni 2008 - 12:17

    Maaike:

    echt een leuk berichtje:)
    Ik weet cker dat als Guus & familie er is dat jij dan de gelukkigste bent! een tussenweg van Nederland en Ghana klinkt goed...zoiets zou fijn zijn. Niet meteen alles krijgen wat je wilt maar er echt je best voor doen...er voor knokken om het te krijgen!
    nog veel plezier daar!
    Xx.MY

  • 29 Juni 2008 - 07:19

    Hannies:

    Lief meisje!
    Twee totaal verschillende berichten van jou, haha! Maar ik snap wat je met het eerste bericht bedoeld, jammer dat alle Nederlanders weg zijn en dat je met allemaal zwak, ziek en misselijke mensen over bent gebleven, maar ook dan maak je plezier, geweldig :D! Dit bericht vind ik echt prachtig geschreven, door al jouw verhalen ben ik al anders gaan denken, maar nu echt al helemaal! Dat je daar zoveel zou leren had je denk ik niet verwacht he?!
    Meisje, geniet daar nog van alle mooie momenten en binnenkort komt je familie en Guus al :D! Hopelijk bevalt de andere kant van Ghana jou ook en daarna weer op naar ons kikkerlandje, gaan we leuke dingen doen!
    Liefs

  • 29 Juni 2008 - 08:38

    Sanne:

    Lieve Meike.

    Dit was mijn lievelings verhaal, zeker weten! Wat fijn dat je je zo goed voelt en wat GOED dat je zo'n realistische kijk hebt op het Ghanese leven (zeg je dat zo, Ghanees?). Ik kan werkelijk niet wachten zelf mijn spulletjes te pakken en te vertrekken, wat een mooi en bijzonder avontuur. En WAT een lief berichtje van Guus. Leuk die gastenboeken, nu heb ik dus een mooi verhaal EN verliefde reacties!

    Heel erg veel plezier met je ouders en Guus. Maak er een mooie tijd van en geniet maar gewoon van die andere kant, je hoeft niets te bewijzen. Volgens mij heb je dat al gedaan, je bent een kanjer!

    Ik kijk uit naar je thuiskomst en alle verhalen,

    heel veel liefs,

    Sanne

  • 30 Juni 2008 - 14:46

    Floor:

    Lieve Meike,

    Ik vind dit bericht het mooiste van allemaal.
    Ik was er echt door geraakt. Je omschrijft Geluk zo mooi. voor mij was het vrij duidelijk dat je je gelukkig voelde, het was zo totaal anders dan de dag ervoor.
    Ik denk dat je geluk alleen kunt omschrijven als je het heel erg voelt op dat moment.
    Had je misschien dat je opeens besefte dat je gelukkig was? dat mensen daar in Ghana gelukkig waren met wat ze hadden?
    Zo klinkt het.
    Ik heb dat namelijk wel eens. dan zie en voel ik het in één keer heel scherp en duidelijk en dan moet ik het ook altijd opschrijven.

    Wat een mooie dingen kun je ontdekken als je op reis bent en andere culturen en situaties ziet.
    Ik had het er laatst nog met iemand over dat arm en rijk en tevreden zijn;
    In Cuba voetballen kinderen met een steentje. Ze hebben super veel lol, want het spel is het spel en dat is leuk.
    In Nederland voetballen ze met een bal. Als die niet goed stuitert of lek is, gaan ze bleren dat ze een nieuwe willen, want er zijn altijd betere en mooiere ballen en er is geld om één te kopen.
    Dat is jammer vind ik.
    Dat het altijd mogelijke van "meer hebben/willen" het plezier soms wegneemt.

    Veel plezier met tourist spelen, het zal je vast wel bevallen.
    Niet ziek worden he!! en tot snel!!!

    Veel succes ook met afbouwen naar het vertrekken.... dat is best moeilijk heb ik ondervonden.

    een dikke knuffel
    Floor

    ( ps, sorry voor mn lange, ietwat diepe reactie misschien, maar ik was precies in zo'n bui dat nouja dat ik dat even op moest schrijven)


  • 30 Juni 2008 - 18:40

    Rachelle:

    Hey!!

    Heb je mijn sms gehad? Ik hoop het wel. Alles is in ieder geval goed gegaan, ben weer veilig thuis gekomen. Was wel erg wennen in het begin. Vooral de drukte, je moet en doet hier zooooveel op een dag. Dat pas echt niet in ons Ghanese ritme. Maar ik begin alweer te wennen aan het ritme van hier. Verder heb ik natuurlijk al veeeeeel gegeten en ben ik vandaag lekker gaan shoppen. Ik wil je niet lekker maken, maar dan weet je waar je je op kunt verheugen als je weer thuis bent. Als het goed is ben je nu in Green Turtle lekker aant relaxen. Geniet ervan. En slaap vooral bij, want snel genoeg word je weer om 5 uur 's ochtends je bed uit gezongen, haha.
    Leuk dat je ons 'filosofisch uurtje' zo goed verwoord hebt. Uiteraard ben ik het helemaal eens met je betoog over geluk.
    Nou heel veel plezier nog de laatste weken. Geniet ervan! (en deze week moet je genieten voor 2, ook voor mij :p )
    Veel liefs en tot snel in Nederland,

    Rachelle.

  • 01 Juli 2008 - 09:11

    Hanneke:

    Heej meis, ik weet precies wat je bedeoelt! Wat heerlijk om te lezen. Blijf je nog heeeeel lang daar zodat ik je berichtjes kan blijven lezen? Nee laat maar, ik ga gewoon zelf nog een keertje terug ;)

  • 02 Juli 2008 - 09:46

    AnneMartine:

    Zo zie je maar... alles is relatief!Geluk hangt dus niet af van materiele dingen,maar moet vindenin jezelf.Wat heb je deze maanden veel levenswijsheid opgedaan!Dank dat ik je avonturen mee mocht/kon beleven. Heeel erg veel plezier met Jos, Margreet, Ben en Guus straks.Heerlijk om ze straks een stukje van "jouw wereld"mee te kunnen laten meemaken.
    En daarna... weer wennen aan het drukke, volle, materialistische maar toch ook zo vertrouwde eigen Nederland!
    Fijne vakantie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2008

Alweer thuis

14 Juli 2008

Van vrijwilliger naar toerist

05 Juli 2008

De kinderen

27 Juni 2008

Wie is gelukkig (er) ?

26 Juni 2008

Tijd tikt door
Meike

Actief sinds 24 Maart 2008
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 28039

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 18 Mei 2014

Van Rusland tot Nepal

05 April 2008 - 06 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: