Update ! - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Meike Siteur - WaarBenJij.nu Update ! - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Meike Siteur - WaarBenJij.nu

Update !

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Meike

26 April 2008 | Ghana, Larabanga

Hoi allemaal,

wat leuk om te merken dat jullie mijn verhaal interessant vinden. Ik had dat van te voren nooit gedacht, maar ben blij dat het zo aanslaat en ben telkens weer blij om jullie reacties te kunnen lezen.

Ik heb maar even mijn dagboekje erbij gepakt om terug te lezen wat ik deze week beleefd heb. De dagen lijken soms zo hetzelfde dat ik niet het idee heb dat we veel wisselende dingen doen. Niet dat het verveeld hoor, dat zeker niet ;)

Van de week hebben we met papa Hussein zitten praten en heeft hij ons uitgebreid verteld over zijn leven vroeger en wat hij allemaal gedaan heeft voor het dorp. Wat een leuke, gedreven, aardige man is het toch.
Hij is tweeling met Al hassan en samen heten de de 'Salia Brothers'. (Volgens mij is dat hun achternaam ofzo)
Allebei hebben ze een guesthouse, bij ons dus en zijn broer heeft hem meer in het midden van het dorp. Jaren geleden hebben ze heel veel gedaan voor hun dorp, verschillende voorlichtings programma's gegeven, ze hadden last van een worm in het water waardoor je erg ziek werd en dat kwam ook telkens terug. Ze hebben toen de mensen verteld dat het uit het water kwam (want de mensen dachten dat het gewoon een ziekte van binnenuit was) en ze hebben de mensen toen een jaar lang verboden om water te halen uit het meertje. Toen hebben ze daarvoor waterputten aangelegd en bewaking dat de mensen niet met hun benen in het water gingen. Ze hebben nog een 2e meertje aangelegd. ( we zijn daar toen heengelopen en hebben het meer en de waterputten bekeken. Het lijkt net een meer hier in nederland, de berendonk alleen dan iets kleiner. ) Daar gaan de mensen dus elke dag met emmers op hun hoofd het water halen, zodat ze die thuis in grote polytanks kunnen gieten en waar ze dan weer van kunnen douchen/koken/wassen.
Hussein vertelde ook met trots dat ze verzoeken hadden gekregen vanuit Europa en zelfs Amerika om hun land te bezoeken en naar bijeenkomsten en dergelijke te komen. Onze papa is ook naar Nederland geweest, 6 jaar geleden. Maar ze gingen nooit samen of tegelijk weg, want de mensen in het dorp hadden hun nodig, die hadden er niks aan als zij in het buitenland zaten.
Echt mooi om te horen hoe trots hij was, maar ook wat hij nu allemaal nog wilde doen. Hij is duidelijk nog niet klaar met alles en wil graag nog meer ondernemen voor de gemeente.


Deze week op school was het rustig, TE rustig. Woensdag hadden we helemaal geen kinderen en de rest van de dagen maar een stuk of 8. Dus 1 op 1 begeleiding komen ze niet te kort.

Een stukje uit mn dagboek woensdag:
Daar liggen we dan, gestrekt op bed, kijkend naar het rietendak boven ons. De wind waait door het hutje en ik hoor krekels een ssss-geluid maken. Iemand loopt met een kruiwagen en in de verte hoor ik onze zusjes zingen. Wie had ooit verwacht dat ik zo'n goede vakantie zou krijgen! En we zijn pas in week 3, ik mag nog zo lang :)

Donderdag hebben we een start gemaakt met het schilderen van het nieuwe schoolgebouw. Dat is nog wel niet af, de vloer is nog niet fijngestampt, maar nu zijn de deuren en ramen in ieder geval geschilderd. Mooi groen is niet lelijk, alleen heel fel!

We eten eigenlijk nooit samen met de familie. Dat zijn ze hier niet gewend, de kinderen zitten ergens op de grond te eten, wij krijgen ergens op een tafel ons eten, papa en mama eten dan weer veel later een keer. Maar de laatste dagen hebben we iets nieuws. Dan worden alle stoelen met banken op een lange rij naast elkaar gezet, allemaal zodat we de tv kunnen bekijken. Dan krijgen we ons bord op schoot en werken we ons eten naar binnen terwijl we Lord of the Rings met Nederlandse ondertiteling bekijken.
Het is weer eens iets anders, dat wel.

Vrijdagochtend om 4 uur pakten we de bus, na een verschrikkelijke nacht. Het was veel te warm om te kunnen slapen, ik werd gek van mijn muggenbulten en na 2,5 uur wakker gelegen te hebben hoopte ik toch echt zo in slaap te vallen. Maar nee, het begon te stormen, te stuiven, regenen, onweren. Dus ja hoor, ik was weer helemaal wakker. Wat een geluid! Alles klappert, niks sluit dus door de dichte ramen heen werd ik toch nog nat. En op het moment dat je net een beetje in ging dommelen kwam er weer een knal dat we dachten dat de bliksem in ons hutje was ingeslagen.
Toen Suzan met de opmerking kwam dat ze het normaal altijd lekker vind wanneer het slecht weer is, maar nu een voorgevoel had dat er iets niet goed zou gaan. Toen kon ik helemaal niet meer slapen! En bedankt ;)
Om 1 uur had ik ook niet echt zin om om 3 uur weer op te staan. Maar toen we om 4 uur buiten stonden en de bus pas om 10 over 5 kwam baalde ik helemaal dat ik niet gewoon lekker in mijn bedje lag.

Vrijdag was het ook niet zulk mooi weer, heb 's avonds zelf lange mouwen aan gehad! We zijn wel naar een leuke club geweest, waar we ons telkens verbaasde over het feit dat de jongens zo uitbundig, veel en makkelijk dansen! Bij ons zijn het meestal de meisjes die dansen, maar hier is het echt andersom, dat dansvloer staat vol met jongens en ze dansen de hele avond, je ziet ze bijna niet aan de kant staan hangen en drinken.
We hebben een super leuke avond gehad!En ik ben weer een ervaring rijker met opdringerige jongens. Maar niks gebeurd, dat houden we zo. Nadat we over het hek zijn geklommen om in ons park te komen bij ons huisje, (aangezien we niet wisten dat het om 11u al sloot)konden we lekker gaan slapen. En hebben we heerlijk uitgeslapen en werden zweten van de hitte weer wakker vanmorgen.
We zagen net dat het hier in het internetcafe 24 graden is, en het is hier zo lekker koel, dat het voor mijn gevoel buiten nu wel 40 graden is ofzo!

Komend weekend zal ik geen update geven, dan zitten we met z'n 7en in het Mole park. 5 andere vrijwilligers van onze introductie week (die ook in het noorden zitten) komen naar ons toe en dan gaan we op safari en zwemmen in het zwembad!
De weekenden daarna gaan we ook naar andere steden, dus geen idee wanneer ik weer wat van me kan laten horen.

Ik hoorde dat het mooie weer in nederland ook een beetje aan het doorkomen is, ik gun het jullie wel hoor! Ik zal nog een beetje hitte naar jullie doorsturen.
Mama nog een fijne verjaardag zo zonder mij!!

Dikke kus

  • 26 April 2008 - 17:42

    Hannies:

    Hee meis,
    Dit keer ben ik eens de eerste die wat mag schrijven :)!
    Maar klinkt weer leuk, wat leuk dat je nog contact hebt met die mensen van jouw intro!
    Echt leuk om te horen dat je 'papa' zich zo ontzettend goed inzet voor zijn omgeving, dan wil jij hun natuurlijk ook graag helpen...
    Geniet nog lkkr verder!
    En ik zie wel wanneer een volgend verhaal weer verschijnt!
    Veel liefs

  • 26 April 2008 - 18:11

    Adrienne:

    He lieve nicht!

    Wat een mooi verhaal weer, wat maak je toch veel mee!
    Gaaf dat 2 mannen zoveel kunnen betekenen in het dorp,hopelijk kunnen ze dit goed aan hun dorpelingen overbrengen en doorgeven.

    Leuk zeg dat jullie zoveel verschillende dingen doen en ook nog met de begingroep op pad gaan.

    Ik moet steeds zo lachen, zo af en toe komt een stukje italie met mijn nichtje terug.
    Dan denk ik, goh het was nu iets verder voor dr vliegen, of goh toen wij in de caravan lagen en er zo een hoosbui met enorme hagelstenen was, jij met de plu naar de wc ging, nah dat buitjes was dan niets bij wat je nu mee maakt ;)

    Nichtje lekker genieten daar!

    dikke kus je nicht

  • 26 April 2008 - 20:19

    Emms:

    Ha meik!

    Spannende verhalen hoor! haha! leuk om dat iedere keer weer te kunnen lezen. Ook best wel gek, jij zo ver weg maar toch je verhaal kwijt kunnen!
    Opzich word ik nu best wel jaloers op jou.. nu ik al jou verhalen hoor en hoe leuk je het hebt! maar ik gun het je hoor!

    Geniet ernog van
    xxxx

  • 27 April 2008 - 06:35

    Connie:

    Meikel, als je niet duidelijk hebt wat je als je groot bent wilt gaan doen....wat dacht je van schrijfster??
    Mooi verhaal weer, en ik heb een goed beeld gekregen van je papa en de gemeenschap waar je leeft. Zo kan ik een beetje meereizen.
    Veel plezier daar, groetjes uit Wijchen,
    Connie

  • 27 April 2008 - 08:13

    Ben:

    haa meik,wat leuk dat je het zo naar je zin heb,,dat vind ik echt leuk, ik kan niet wachten om ook naar ghana te gaan.aparte naam heeft die vader hussein;p, maargoed hij is heel aardig zeg je en daar gaat het om..
    nou nog veel plezier en dikke kus van je little brother Ben

  • 27 April 2008 - 09:30

    Marieke:

    Hee Meik!! Wat klinkt dat allemaal spannend en ondertussen heerlijk!! Fijn dat je het er zo naar je zin hebt. Ik heb pas de foto´s gekeken en dat is toch wel heel raar.. Om te zien dat je tussen die bevolking zit!
    Wij hier in NL zijn al blij met die 15 graden die we op het moment hebben! ;) Meis, geniet ervan en ik ben benieuwd naar de volgende verhalen!! X

  • 27 April 2008 - 13:58

    Lotte:

    ey meike
    leuk in ghana zo te horen. hoe kan het nou TE rustig zijn? ja, wij hebben ook lekker weer. ik was op kamp geweest en dat was ook heerlijk weer. ik hoop dat je het ook de rest van je vakantie zo goed krijgt.
    xxx lotte

  • 27 April 2008 - 17:04

    MAMargreet:

    Lief dat jullie voor me hebben gezongen op mijn verjaardag !
    We hebben je erg gemist.
    Volgend jaar graag weer jarig met JOU erbij, goed?
    Heb het fijn met elkaar,
    kus pap-en-mam

  • 29 April 2008 - 07:41

    John En Joke:

    Hé die lieve Meike,

    Net al je mooie verhalen weer gelezen. Het lijkt voor jou dat iedere dag misschien hetzelfde is, maar voor ons is het zó anders. Afgelopen zaterdag hebben we je moeder's verjaardag gevierd, was heel gezellig, mooi weer en lekker buiten zitten. Je werd zeker gemist, dus volgende jaar gewoon weer thuis?! Ik hoop dat je een onvergetelijke ervaring hebt in Mole Park, we horen het wel.
    Heb veel plezier met elkaar en tot later.

    Dikke kus,
    Joke

  • 03 Mei 2008 - 19:10

    Gerdine:

    Ooooooooo Ik ben gewoon rood: maar dat vind ik niet erg ik heb een kleurtje noem ik het, rood wordt bruin, dus kunnen mensen zien dat ik weg ben geweest! Super vond ik het een smsje van je te krijgen en nu ik thuis ben je verhalen te lezen. Mijn twee weken turkije kunnen er niet tegenop, maar moet zeggen in de activiteiten die gepland waren en die spontaan ontstaan zijn, zijn er veel 'leermomenten' uit voort gekomen, bij een gebrek aan een beter woord. Jammer dat ik je er niet over bij kan praten, want ik kan mijn enthousiasme nooit zo goed kwijt op papier (ja ok een beeldscherm), daarnaast klets ik ook teveel en duurt typen mij te lang. Daarnaast wordt het ook niet meer een kloppend lopend verhaal, een beetje zoals nu! Knap dat je een dagboek bij houdt, moest ik ook voor deze 2 weken, ben niet verder gekomen dan dag 3 en ik moet perse een verslaglegging voor mijn PWC...WOeps... Krijg je nu een beetje je motivatie terug voor het lesgeven enzo? (door jouw ervaringen he, niet mijn kromme verhaal)
    Ok nu stop ik want er klopt nix meer van en ik heb uberslaaptekort!

    Dikke Kus!!!!

    PS Muggen zijn stom!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Larabanga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2008

Alweer thuis

14 Juli 2008

Van vrijwilliger naar toerist

05 Juli 2008

De kinderen

27 Juni 2008

Wie is gelukkig (er) ?

26 Juni 2008

Tijd tikt door
Meike

Actief sinds 24 Maart 2008
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 28045

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 18 Mei 2014

Van Rusland tot Nepal

05 April 2008 - 06 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: