Verzoek - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Meike Siteur - WaarBenJij.nu Verzoek - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Meike Siteur - WaarBenJij.nu

Verzoek

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Meike

08 Mei 2008 | Ghana, Larabanga

Hallo hallo,

Daar ben ik dan weer, na een geweldig weekend gehad te hebben in het park. Echt, als je ooit naar Ghana gaat dan MOET je het Mole park zeker niet overslaan. We hebben twee safari's gedaan, lopend hebben we tussen de olifanten gestaan, samen met onze gids die in geval van nood wel zn geweer bij zich had. Wat zijn ze groot, en mooi, wauw het was echt geweldig. En bovenop een Jeep zitten met zn 6en en dan door het park crossen was ook behoorlijk stoer!

We dachten deze week in ons dorpje te zitten, maar de plannen zijn veranderd. We zijn druk bezig geweest met de school, we hebben de klaslokalen bijna allemaal geschilderd. Ik denk dat de kinderen erg blij zijn met felroze en knalgroene muren! Er zijn 3 oude klaslokaaltjes, die zijn echt ontzettend klein en er zijn 2 nieuwe lokalen bijgebouwd afgelopen maanden. In die lokalen is de grond nog niet gemaakt, er liggen nog allemaal stukken steen. Dus de kinderen kunnen daar niet goed les krijgen. Nou zijn er een aantal bankjes, maar ongeveer 20 bankjes. Op 1 bankje kunnen 4 kleine kinderen zitten en aangezien er ongeveer 400 leerlingen op school zitten, is er veel te weinig.
Ik heb aan onze vader gevraagd hoeveel het kost om hout te kopen en iemand er bankjes van te laten maken. Hij heeft het uitgezocht en 1 bankje kost 10 Cedis. Dat is ongeveer 7 euro. We willen graag de school helpen, en met onze gebrekkige engels en wiskunde lessen hebben we niet heel erg het gevoel iets te kunnen toevoegen. Dus we hebben besloten bankjes te laten maken. Voor 500 cedis is er nu al hout onderweg naar Larabanga zodat de timmerman aan de slag kan.
We hebben geen goed overzicht van wat genoeg is, maar het is een goed begin.
Als jullie willen helpen, heel graag. Met ieder bankje maken we alweer 4 lieve kleine zwarte kinderen blij :D
Het voelt niet fijn om om geld te vragen, als de mensen hier om staat staan te bedelen voel ik me ook erg ongemakkelijk. Maar we weten dat we met meer geld meer kunnen bereiken, en daarvoor zijn we toch ook hier. Om iets te kunnen betekenen.
Dus alle donaties zijn welkom op rekeningnummer: 8564399, t.n.v M N Siteur.
(a.u.b vermelden in de naam dat het voor de bankjes is, dan kan ik overzicht houden)

Zodra ik foto's kan plaatsen, zal ik wat foto's van de klassen erop zetten. Zodat jullie er iets beter iets bij kunnen voorstellen. Helaas zijn de internetmogelijkeden nog niet zo ver, dat we dat overal en altijd kunnen doen.

Dan nog even snel onze beleving van afgelopen dagen. We zijn naar Kintampo geweest, daar zijn echt super mooie watervallen. Op dinsdagochtend wilden we de bus pakken om 8uur naar de stad, helaas reed de bus voorbij, en de volgende bus ook. Toen moesten we het eerste stuk met de auto, naar een volgend klein dorpje, waar dan een paar uur later een andere bus zou komen. Helaas kwam die ook maar niet. Onze papa was met ons mee en die zei ineens: ja daar is een auto, snel ga erheen! Dus wij naar die auto, pickup waar ineens allerlei mensen insprongen en wij ook op moesten. Dus daar zaten we dan, met 13 mensen achterin de pickup op allerlei bagage. En hard dat we over de weg gingen. De weg bestaat uit kuilen en rood zand, we zagen er niet uit! Er zat echt een dikke stoflaag over onze huid en kleren, bij elke stop keken de mensen ons ook vreemd aan, normaal doen ze dat al omdat we obruni's zijn. (witte mensen) maar nu omdat we oranjerood waren. Wel een tof ritje van 2/3 uur, waarna we bijna niet meer konden lopen!

Dezelfde dag moesten we een trotro (klein busje waar normaal 20 mensen in kunnen, maar waar er 28 in gepropt worden) naar Kintampo nemen, maar de trotro vertrekt pas wanneer hij vol is, dus wachten wachten wachten. Uiteindelijk vertrokken we om 5 uur en de planning was om 7 uur daar aan de komen. Helaas was onze driver niet erg goed, want halverwege begon hij ineens enorm te slingeren,we kiepten haast om, raakte op de verkeerde weghelft en iedereen begon te schreeuwen. Aangezien er recht voor ons een enorm grote truck aan kwam rijden en hij nog maar net op tijd helemaal van de weg kon komen.
Ja, dat was wel even eng. En dan de tegenvaller dat we over een rit van 2 uur bijna 5 uur deden, werden we er niet bepaald vrolijker van.

Maar de watervallen waren het waard, het was echt super mooi, super groen, echt wel een verschil met het noorden. We konden het dan ook niet laten om met onze kleren en al onder de waterval te gaan staan, echt gaaf!

De week zit er al weer bijna op en het weekend gaan we doorbrengen in Larabanga. 2 Nederlandse meisjes komen nog naar Mole, dus die gaan we vast even vergezellen bij het zwembad en zondag willen we naar de kerk, we zijn erg benieuwd naar de kerkdiensten hier. We zijn uitgenodigd door een jongen die we bij het zwembad hebben ontmoet, dus ik ben benieuwd.

Veel liefs,
Meike

• 08 Mei 2008 - 13:49

Ton Schamp:

Hoi Meike,

weer ideeen, belevenissen etc. genoeg. De verveling slaat niet toe ondanks dat alles wat tandjes lager gaat dan bij de gestrestte Nederlanders die nooit ergens tijd voor hebben. Super man (vrouw) hoe je het allemaal beleefd. Benieuwd hoe straks je live-verhaal is bij terugkomst.
    Je vriendje is a.s. maandag jarig en e zullen hem verwennen.
    Groetsa
    fam. Schamp

• 08 Mei 2008 - 13:51

MAMargreet:

Als eerste!
    Wat heerlijk lijkt me dat om zo'n waterval over je heen te laten denderen!
    Hier in Nederland ook bijna lekker, met deze tropische temperaturen.
    Enne.... die schoolbankjen zijn een goed idee; we gaan zeker storten.
    lieve wijchense groeten,
    pap & mam

• 09 Mei 2008 - 10:21

Floor:

He lieve Meike!

Wat een heerlijke dingen doe je daar, ik zie je al helemaal verwoed in de rimboe stappen, achter de gids met de gun aan.
    Spannend!!
    Ik heb ook nog even het stukje gelezen over je vader Hussein.( toch?) Ik vond het heel mooi van hem en zn broer, dat ze zoveel goede dingen doen daar in de gemeente! Dan zie je pas hoe belangrijk water is als het niet zomaar schoon uit de kraan komt stromen.

Die bankjes lijken me een prima idee! ben benieuwd hoe dat heerlijk felle klaslokaal eruit ziet!!

Kus Floor

• 10 Mei 2008 - 20:20

Jet:

Ha lieve Meik,

Wat een belevenissen doe je op. Met die olifanten, lijkt me echt prachtig.
    Volgens mij geniet je enorm, blijft heel erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    En dat vam die waterval, je maakt ons stik jaloers! Het is hier tropisch warm, dus het klinkt echt verrukkelijk.
    Lieve kussen van ons allemaal.
    jet

• 16 Mei 2008 - 20:34

Tim En Neel:

je verhalen zijn prachtig!
    erg leuk om je zo te volgen.
    liefs

• 18 Mei 2008 - 10:44

Hannies:

Lieve Meike!
    Wat heb je toch weer veel meegemaakt, je leidt daar echt een heel ander leventje dan hier!
    Hier namelijk alles zoals 'gewoonlijk', school, werk en af en toe natuurlijk nog leuke dingetjes doen!
    Geniet van alles!
    Veel liefs

• 18 Mei 2008 - 16:57

Anneloes:

Ha Meik, ben je nou bruin, oranjerood of gewoon vies als je straks terug komt??
    En dat "bedelen" voor de bankjes is helemaal niet erg hoor: keigoed plan!
    Wat lees ik nou, ga je naar de kerk???
    Ik ben heel benieuwd hoe het er daar aan toegaat, zou weleens een feestje kunnen worden.
    lieve groet! Anneloes

• 21 Mei 2008 - 14:34

Nienke:

hey meike,

super leuk om je avontuurlijke verhalen te mogen lezen!! het lijkt me een geweldige, leerzame ervaring...daar zal het heel wat anders zijn, vergeleken met de apen in jungle town..
    ik wens je nog heel veel plezier..
    ben trots op een collega met zo'n inzet!!

liefs,
    nienke